تغذیه دربارداری

نیاز غذایی مادر باردار در طی این دوران روزانه 300 کیلو کالری افزایش می یابد( نه دو برابر )

بهترین منابع غذایی تامین کننده این انرژی اضافی, پروتئین ها, ویتامینها ,املاح معدنی و چربیهاست.


گروههای غذایی:


میوه و سبزیجات
:

این گروه از مواد غذایی دارای مقدار چربی اندک و حاوی مقادیر بالایی از ویتامین ها ,مواد معدنی و فیبر هستند در رژیم غذایی روزانه باید 7 نوع میوه و سبزیجات مصرف کنید میوه جات حاوی ویتامین C (مرکبات, گوجه فرنگی, فلفل شیرین, سیب زمینی ,توت فرنگی)  کمک می کنند که جنین لثه ها و بافتهای نرمال داشته باشد و همچنین جذب آهن را ساده تر می کند
سبزیجات زرد و یا برگدار سبز تیره مثل اسفناج و کاهو حاوی ویتامین 
Aآهن و فولات هستند که بسیار در بارداری مهم می باشد.


حبوبات و دانه ها:

این محصولات مانند نان, برنج, ماکارونی ,عدس, لوبیا,نخود حاوی آهن ویتامینB, مقداری پروتئین, مواد معدنی و فیبر می باشد در دوران بارداری نیاز به 8 تا 9 نوع از این مواد روزانه داریم


محصولات شیر

چهار وعده مصرف محصولات شیر نظیر پنیر ماست شیر خامه  روزانه مورد نیاز است
این محصولات حاوی کلسیم هستند که هم مادر و هم جنین  برای داشتن استخوان و دندان قوی به آن نیاز دارند این محصولات همچنین ویتامین
A,D پروتئین و ویتامینB دارند
میزان نیاز روزانه کلسیم 1000 میلیگرم روزانه است
سایر منابع کلسیم:سبزیجات برگدار سبز, لوبیا و نخود خشک ,آجیل و تخمه

اگر شما محصولات شیر را بعلت وجود لاکتوز تحمل نمی کنید از محصولات شیر با لاکتوز کم و یا از قرصهای کلسیم زیر نظر پزشک استفاده کنید


پروتئین

زنان باردار روزانه 60 گرم پروتئین نیاز دارند
گوشت قرمز ,ماهی, مرغ , همچنین تخم مرغ ,لوبیا خشک, گردو, فندق حاوی پروتئین هستند
*روزانه دو وعده محصولات پروتئینی نیاز است
*پروتئینها عضلات ,بافتها, آنزیم ها, هورمونها و آنتی بادی را می سازند

سایر مواد مورد نیاز در بارداری:

اسید فولیک:


اسید فولیک یک ویتامین مورد نیاز برای تمام خانمهای حامله است. اسید فولیک از خانواده گروه
Bاست که از نقص های مادرزادی و مشکلات مغز و نخاع شکاف لب ,بیماریهای مادرزادی قلب جلوگیری می کند
*بهتر است زمانی که تصمیم به بارداری گرفته می شود مصرف اسید فولیک شروع شود


محصولات حاوی اسید فولیک :


انواع لوبیا ها, نخود, عدس, اب پرتقال ,آناناس ,اسفناج ,براکلی( گل کلم سبز)
*فراموش نکنید که در کنار همه این محصولات
قرص اسید فولیک هم باید مصرف شود


آهن:


از دیگر مواد حتمی مورد نیاز در بارداری آهن می باشد  هر چند گوشت قرمز, مرغ ,ماهی ,میوه های خشک , نان سبوس دار حاوی آهن هستند ولی قرص آهن را فراموش نکنید

 

آب:


مصرف کافی آب از یبوست, همورویید و عفونتهای ادراری جلوگیری می کند
  *همچنین کاهش آب در سه ماهه سوم منجر به تولد زود رس می شود
*قهوه وچای بعلت وجود کافئین مقدار مایعات بدن را کاهش می دهد بنابرین آنها را بجای آب ننوشید!!
مصرف 8 لیوان آب روزانه نیاز است

/ 0 نظر / 22 بازدید